reklama

Zmeňme prednosť v jazde!

Vážení motoristi!Prednosť dávame vozidlám idúcim sprava, ak to nie je upravené inak. Prečo? Na našich cestách jazdíme vpravo, pripájacie pruhy sú preto sprava. Prečo je ale uzákonená prednosť sprava? Veď už dnes dávame prednosť zľava pri:

Písmo: A- | A+
Diskusia  (29)
Typické súčasné značenie na kruhových objazdoch.
Typické súčasné značenie na kruhových objazdoch. (zdroj: http://drahovsky.blog.sme.sk)

- 100% pripájacích pruhov na diaľnicu,


- cca 99% kruhových objazdov,

- cca 99% pripájacích pruhov na ostatných cestách,

- cca 70% križovatiek tvaru "T",

- cca 60% ostatných označených križovatiek,

- výjazdoch z garáží,

- výjazdoch z parkovísk a parkovacích miest a miest mimo cesty,

- pri odbáčaní električiek zo stredového pásu vpravo,

- každý vodič si ďalšie prípady doplní sám.


Kde dnes reálne dávame prednosť sprava?

V skutočnosti len:

- na križovatkách bez upravenej prednosti v jazde (na 80% križovatiek tvaru "T" ju v skutočnosti nedostanete! ),

- pri križovaní protismerného pruhu vľavo,

- pri výjazde vozidiel MHD zo zastávky.

Kde ešte?

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ekonomický prínos zavedenia "pravidla ľavej ruky" by mohol byť nasledovný:

- ušetrenie výroby a montáže tisícov dopravných značiek, hlavne "Daj prednosť v jazde", "Hlavná cesta", "Kruhový objazd" a množstvo doplnkových značiek. Ekonómovia pozor! Hrozí zníženie tvorby HDP! 

- očakávateľné zníženie počtu dopravných nehôd (zníženie škôd na majetku, újm na zdraví, počtu súdnych sporov, atď.)


Takmer všetky dnes nainštalované značky " Daj prednosť v jazde" by boli zbytočné.

Bezpečnostné prínosy zavedenia "pravidla ľavej ruky" by sme dnes mohli vytipovať na:

- skutočná prednosť v jazde by sa častejšie zhodovala s psychologicky prirodzene očakávanou prednosťou v jazde vyplývajúcou z jazdy vpravo a z geometrie križovatiek (pripájacie pruhy, priame úseky križovatiek tvaru "T", výjazdy z parkovísk,...),

SkryťVypnúť reklamu
reklama

- v prípade nedania prednosti v jazde by bol viac ohrozený vinník nehody nárazom priamo do ľavého boku jeho vozidla, preto by sa dala očakávať zvýšená opatrnosť vodičov, 

- nevinní poškodení by boli pri najčastejšom čelnom náraze do boku vozidla vinníka chránení prednou deformačnou zónou svojho vozidla,

- nevinní spolujazdci vpravo vo vozidle vinníka by pri nedaní prednosti zľava neboli vystavení priamemu nárazu ako dnes

- vodiči by prednosť viac "dávali" než "dostávali", neboli by odkázaní na milosť iných, ako je to dnes.

BOLO BY TO FÉR?

DNES JE NAJVIAC CHRÁNENÝ TEN, KTO NEDÁ PREDNOSŤ!!!!!!!

Ak má niekto argumenty pre súčasný stav dávania prednosti v jazde a nezmyselnú výrobu dopravných značiek, uveďte ich, prosím. Ja som zatiaľ nenašiel žiadne. Azda len "zvyšovanie HDP" výrobou a predajom značiek u "spriatelených“ výrobcov a predajcov dopravných značiek.

Zmeňme prednosť v jazde! Niekto to v kontinentálnej Európe musí urobiť ako prvý!

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Kto je za zmenu prednosti v jazde?

Tibor Beňa

Tibor Beňa

Bloger 
  • Počet článkov:  15
  •  | 
  • Páči sa:  0x

1+1=2Cením si zdravý "sedliacky" rozum. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Monika Nagyova

Monika Nagyova

296 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

88 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu