Ako je na tom dnes učiteľský stav na Slovensku? Ako pokračuje boj slovenských učiteľov?
Držia štrajkovú pohotovosť a už ich prestáva baviť počúvať od politikov rečičky, že nemajú dosť prostriedkov na platy v školstve bez podrobného auditu hospodárenia na Ministerstve školstva, vedy, výskumu a športu, prípadne hospodárenia celej štátnej a verejnej správy.
Je smutné a ponižujúce, ak majú žobrať o primerané ohodnotenie u ľudí, ktorí s platom žiadne problémy nemajú, pričomí sú tiež platení z verejných zdrojov. K tomu ani nie sú nikde a nikomu povinní dokazovať svoju spôsobilosť vykonávať funkciu, rozhodovať o štátnych a verejných záležitostiach, narábať s obrovskými prostriedkami bez skladania účtov a o požívaní imunity radšej ani nehovorme.
Pritom títo ľudia bez rozpakov verejne vyhlasujú, že nedokážu využiť prostriedky z eurofondov určené na školstvo a navrhujú previesť ich na financovanie dialnic....
Viac nie je potrebné dodávať nič, len nájsť vo výstupoch Slovenského štatistického úradu údaje o ich ohodnocovaní práce slovenských pedagógov v roku 2010:
PRE ROK 2010
| HRUBÁ NÁST. MZDA (€) | ČISTÁ NÁST. MZDA (€) | HRANICA CHUDOBY (60% MEDIÁNU) (€) | MEDIÁN EKV. DISP. PRÍJMOV (€) | PRIEMERNÁ HRUBÁ MZDA (€) | PRIEMERNÁ ČISTÁ MZDA (€) |
ZÁKLADNÉ VZDELANIE | --- | --- | --- | --- | 515 | 418 |
UČITEĽ (VŠ II.ST.) absolvent, základný |
499 |
406 |
--- |
--- |
--- |
--- |
UČITEĽ (VŠ II. ST.) absolvent, s príplatkami |
541 |
436 |
--- |
--- |
--- |
--- |
UČITEĽ (VŠ II.ST.) priemerná prax |
--- |
--- |
--- |
--- |
620 |
491 |
ABSOLVENTI VŠ II. ST. | 767 | 594 | --- | --- | 1.259 | 941 |
- Univerzita J. Selyeho | 564 | 452 | --- | --- | --- | --- |
- STU Bratislava | 984 | 747 | --- | --- | --- | --- |
BRATISLAVSKÝ KRAJ | --- | --- | 400 | 667 | 1.116 | 839 |
PREŠOVSKÝ KRAJ | --- | --- | 280 | 466 | 672 | 528 |
SLOVENSKO | --- | --- | 304 | 510 | 769 | 596 |
Z tabuľky je zrejmé, že nástupný plat učiteľa bol v roku 2010 nižší ako priemerný plat zamestnanca so základným vzdelaním a bol o 6 (šesť) eur vyšší ako bola hranica hranica chudoby v Bratislave.
Aký plat by mali požadovať slovenskí učitelia? Regiónálne? Aby v kažnom kraji mali približne rovnaké podmienky na živobytie? Rozhodujúcim kritériom by v tomto prípade mohla byť cena jednoizbového bytu v danom regióne, ktorá sa najviac podieľa na rozdielnosti životných nákladov v drahších a lacnejších oblastiach.
Ak v Bratislave kúpite jednoizbový byt s rozlohou cca 36 m2 v závislosti na polohe za 50.000 - 140.000 €, v Leviciach dostanete porovnateľný za cca 25 000 €.
Voči regionálnym mzdám sa však už nesúhlasne vyjadrili pedagógovia z lacnejších regiónov Slovenska a pravdepodobne by opäť nesúhlasili s dvojnásobnými platmi ich kolegov v drahších regiónoch...
Východiskovou hodnotou tvorby miezd by preto mohla byť priemerná hodnota nejakého príjmu zvolená tak, aby v každom regióne, i v tom drahom, umožňovala dôstojné prežitie pedagógov. Vzhľadom na veľkú diferenciáciu príjmov podľa dosiahnutého vzdelania a podľa regiónov nie je na určenie platu pedagógov vhodná priemerná mzda v hospodárstve SR, ale skôr priemerná mzda zamestnancov s porovnateľným vzdelaním, čiže s vysokoškolským vzdelaním druhého stupňa za predošlý rok.
Bolo by odvážne požadovať pri nástupe 60 % z priemernej hrubej mzdy zamestnancov s vysokoškolským vzdelaním II. stupňa? Bude vhodnejší ich priemerný nástupný plat? Alebo 1,2-násobok priemerného platu v SR?
Podľa tabuľky zostavenej pre rok 2010 by takto vychádzal nástupný plat učiteľa v roku 2011 minimálne na 770 € hrubého .
Boli by s ním spokojní i absolventi STU Bratislava po ďalšom doplnení vzdelania o pedagogické minimum, ak ich spolužiaci mali v roku 2010 priemerný nástupný plat 984 €?
Voči tabuľkovým 499 € platným pre rok 2010 sa zdajú obe hodnoty pre začínajúcich pedagógov ako nedosiahnuteľný sen...
Tvrdenia, že štátny a verejný sektor nemajú dosť prostriedkov, lebo žijú z hodnôt vytvorených a na daniach zaplatených súkromným sektorom je nezmysel, pretože aj lekári, policajti a učitelia tvoria hodnoty. Bohužiaľ, ocenenie ich práce je výrazne deformované štátnou reguláciou miezd.
Po krátkej úvahe si z nasledujúcich príkladov zvoľte poradie hodnôt dôležitých pre život a oceňte si ich:
- balíček cigariet vyrobený v súkromnom sektore
- fľaša dochuteného a dofarbeného liehu s názvom HRUŠKOVICA vyrobená v súkromnom sektore
- vypísanie formulára zmluvy pre súkromnú DSS z II. dôchodkového piliera
- operácia oka v štátnej nemocnici
- výuka čítania na Základnej škole v Krompachoch
- hodina odbornej anglickej terminológie z oblasti programovania na VŠ v Petržalke
Aké hodnoty vlastne reprezentujú súčasné papierové, alebo tie fiktívne "kartové" peniaze?